.:Hand to give:.

6.6.11

Ekspress!

Salam alaik.
Dah selamat bercuti 4 hari, bermula dari hari Khamis sampailah sekarang . Esok dah kembali kepada rutin seperti selalu. Terasa cepat masa berlalu. Ekspress sungguh ya! Tak boleh kata esok juga sebab sekarang dah masuk jam 12 tengah malam dah di Bandung. Maknanya, hari ini saya akan mula rotation di Department Kedokteran Nuklir  2jam/hari selama 5 hari mendatang. Insya-ALLAH.

Kenapa saya memilih tajuk Ekspress untuk n3 ini? Jeng..jeng..jeng. Jawapannya adalah, terlalu banyak kisah-kisah ekspress yang terjadi pada orang sekeliling saya. Most of it ada kaitan dengan jodoh dan pertemuan termasuklah seorang kakak senior tersayang. Akakku, i'm really happy 4u. (",)

Saya belum pernah mengalami kisah-kisah ekspress sebegitu. Hanya menjadi pendengar yang setia sahaja. Belum berkesempatan menjadi pencerita. Tak tahulah nanti.

Apa yang saya alami kebanyakannya adalah berproses dan berperingkat. Seperti kisahnya perjalanan hidup kita. Bayi membesar bermula dengan proses meniarap. Bila sampai 6 bulan, mula merangkak dan berjalan tiga bulan kemudian jika cepat.
+Nur Rauqah Marha, sangat rindu pada anak sedara seorang ni+

Kemudian perjalanan hidup diteruskan dengan berlari dan lain-lain. Semakin membesar dan menjadi kanak-kanak yang mulai nakal. Nakal tapi tetap comel. Masa berjalan, menjadi remaja dan akhirnya menjengah ke usia dewasa. Dan sampai waktunya, punya keluarga dan makin bertambah tua. 

Tidak kisah kita di fase usia mana, kita akan mengumpul pengetahuan, pengalaman sebanyak mungkin untuk menempuh hari mendatang tanpa kita sedari. Itu juga yang terjadi pada saya. Baik pengetahuan secara formal atau pun tidak, semuanya amat berharga pada diri saya.

+ SMKA TAHAP, 2000-2004+
Bumi SMKATAHAP (nama panjangnya sangat panjang, jadi saya tak tuliskan di sini) adalah bumi tarbiyah bagi saya. Sayang benar saya pada sekolah ini. Di sinilah saya diajar dan dididik menjadi ORANG. Menjalani hari-hari yang memenatkan di sana bukanlah sia-sia. Ilmu yang saya dapatkan di sana banyak, tak terkira. Saya dilatih menjadi pengurus masa, menjalin public relation serta orang yang baik. Kepada semua yang saya temui di sana, anda semua adalah pengalaman paling berharga dalam hidup saya. Insya-ALLAH, saya akan kongsikan di n3 lain suatu hari nanti. 

+KMPH: 2005-2006+
Kolej Matrikulasi Pahang, adalah bumi yang menuntut saya membuat pilihan. Maklum sahajalah baru keluar dari sekolah agama, pasti ada kejutan budaya. Memang terkejut dan pandai-pandai membawa diri dan menjaga diri sendiri. Biarpun waktunya singkat si sana, saya harus bijak dan pandai membawa diri sendiri. Nak belajar, pandai-pandailah belajar. Tidak ada yang menyuruh dan tidak ada yang menghalang. Benar-benar teraplikasi pepatah MAN JADDA WA JADDA di sini. Dan sudah tentu, saya memilih untuk berjaya!

+ UNPAD: 2006-2012+ 
Saya masih berada di UNIVERSITAS PADJADJARAN BANDUNG ini. Empat tahun bergelar mahasiswa Sarjana Kedokteran ( lebih kurang BIOMEDICS di Malaysia), dan dua tahun sebagai mahasiswa Program Pendidikan Profesi Dokter (P3D @ Dokter Muda). Di sini saya mengenal erti dapur dalam erti kata sebenarnya. Kalau di Malaysia dulu memasak tapi tidaklah sehebat di sini (Perasan sungguh kan?). Belajar beradaptasi dengan berbagai bangsa dan budaya serta menyesuaikan diri dengan hidup yang tak pernah dibayangkan. Apa tu..nanti saya ceritakan ya! Alhamdulillah,  ALLAH permudahkan segala urusan dan langkah saya di sini.

Satu persatu momen yang indah saya jadikan  kenangan, yang pahit saya jadikan panduan dan pengajaran hidup untuk menjadi orang yang lebih baik dari hari semalam. Mencuba untuk menjadi insan yang lebih berguna pada hari esok berbanding hari ini. Try & test menjadi hamba-nya lebih bertaqwa pada hari lusa berbanding hari ini dan esok.Insya-ALLAH.

Semuanya ada prosesnya, tidak akan terjadi sekelip mata. Untuk menjadi orang yang baik misalnya, kita harus berazam, beriltizam dan berusaha ke arah itu. Harus sentiasa berdoa pada ALLAH juga agar ditetapkan hati dalam jalan yang lurus dan menjadi hamba yang sentiasa mencinta-NYA.

Alhamdulillah, kita dipertemukan dengan bulan Rejab. Insya-ALLAH, akan datang sampai kepada bulan Syaaban dan akhirnya masuk ke Ramadhan Al-Murabak. Jom persiapkan diri dari sekarang. Sama-samalah kita amalkan doa yang diajar Rasulullah pada kita:

" Ya Allah, berkatilah kami pada bulan Rejab dan bulan Sya’aban serta sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan."

Aku bermohon keampunan Allah yang Maha Agung dan tiada Tuhan melainkan Dia, yang hidup, yang berdiri sendiri dan aku bertaubat kepada-Nya. Ya Allah, EngkaulahTuhanku, tidak ada Tuhan yang patut disembah kecuali Engkau yang mencipta aku.

Aku adalah hamba-Mu dan aku dalam genggaman-Mu. Aku dalam perjanjian(beriman dan taat) kepada-Mu sekadar kemampuan yang ada padaku. Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang (mungkin) aku lakukan.

Aku mengakui atas nikmat yang engkau berikan kepadaku dan mengakui dosa-dosaku. Kerana itu aku memohon keampunan-Mu dan sesungguhnya tiada yang dapat mengampuni dosa seseorang kecuali Engkau Ya-Allah.”
Ya ALLAH, perkenankanlah
 --------------------
 Moga bulan Rejab ini menjadi medan latihan untuk kita menghadapi perjuangan di bulan Ramadhan mendatang. Insya-ALLAH.

Moga perkongsian ini bermanfaat. 
Selamat menjalani bulan REJAB!
Akhir kata, marilah kita menjadi orang yang ekspress @ bersegera dalam membuat amal taqwa dan mencari keredhaan-NYA.
Wallahu'alam

0 comments:

~A Qoute to Remember~

Katakanlah : " Kalau sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu pula . " ( Al-Kahfi:109)

.:Mind to Think:.