.:Hand to give:.

17.5.11

Walimah?

Salam alaik!
Gambar di atas hanyalah rekanan semata-mata. Tak ada kaitan dengan saya, ada kaitan dengan kawan-kawan dan kenalan saya yang akan melangsungkan pernikahan.

Hari ni nak berkongsi kisah hari. Al-kisahnya begini!
Bila menjelang musim cuti sekolah, mahupun cuti semester universiti-universiti di Malaysia, penuh wedding invitation di facebook. Kenduri dan jemputan di sana sini. Bukan senior, junior pun ada. Dan saya di sini, nun di bumi orang ni hanya mampu merakamkan ucapan tahniah dan melafazkan doa.

" Selamat pengantin baru...moga bahagia hingga ke syurga."

Tidak mampu berjanji untuk datang sebab memang tak ada kesempatan untuk hadir. Tidak dapat memberi hadiah kenang-kenangan juga kerana jarak yang menghalang. Hanya hadiah doa yang mampu saya lafazkan. Moga rumahtangga yang dibina mendapat rahmat dari-Nya dan menjadi keluarga yang sakinah, mawaddah wa rahmah. Insya-ALLAH.
  
Walimah...kahwin...nikah...rumahtangga!
 Lantaran jemputan yang banyak tak dihadiri, bab-bab di atas jadi topik utama dua tiga menjak ni. Dimana-mana, orang akan bertanya hal tersebut. Sms kawan lama, pasti topik nikah kahwin jadi bualan.

" Bila kau nak kahwin?."
" Lambat lagi ke nak jamu nasi minyak?".

Persoalan demi persoalan ke arah pernikahan. Singgung, dan saya tak tersinggung sikit pun. Tak kisahlah orang nak kahwin,saya belum sampai jodoh. Tapi lama kelamaan, ada gak rasa tak best dalam hati. Kenapa ya? Kira dengan jari umur, dah dewasa rupanya aku, dah masuk era 20-an.Tapi itu bukanlah alasan utama.


Kenapa kena fikir? 
Mungkin sebab ramai kawan-kawan seumur saya dah berumah tangga termasuklah kawan baik saya. Mungkin sebab ada kawan saya yang dah jadi mak orang dan mungkin juga sebab naluri keibuaan yang menggebu-gebu di hati. Atau mungkin sebab stress asyik dapat jemputan kenduri kahwin tapi belum sampai seru jemput orang lain ke majlis saya?

Apa-apa  pun alasannnya, jodoh pertemuan di tangan Tuhan. Dia mengatur yang terbaik buat hamba-Nya. Segala yang terjadi dalam hidup adalah ketentuan dia. Kita sebagai hamba berusaha, berdoa dan berharap padanya agar dikurniakan teman hidup yang membuatkan cinta kita pada-Nya makin bertambah hari demi hari. Dan itulah, harapan saya juga. Moga ALLAH pertemukan saya dengan jodoh yang memberikan saya kebahagiaan hingga ke syurga. Amin.

Dalam hati galau menanti jodoh yang belum datang, ada obat yang hadir. Senyum lebar saya baca n3 dari blog kakak kesayangan.

 “Allah has already written the names of your spouses for you. What you need to work on is your relationship with Allah. He will send her/him to you when you’re ready. It is only a matter of time.” Sheikh Mamdouh (Kredit to Kak Tasha:http://natashaahadi.blogspot.com/)

Kemudian, senyum lagi bila teman sekelas saya menghadiahkan satu lagu, Haven't Meet You Yet dari Micheal Bubble. Comel jek lagunya!

I'm Not Surprised
Not Everything Lasts
I've Broken My Heart So Many Times,
I Stop Keeping Track.
Talk Myself In
I Talk Myself Out
I Get All Worked Up
And Then I Let Myself Down.

I Tried So Very Hard Not To Loose It
I Came Up With A Million Excuses
I Thought I Thought Of Every Possibility

And I Know Someday That It'll All Turn Out
You'll Make Me Work So We Can Work To Work It Out
And I Promise You Kid That I'll Give So Much More Than I Get
I Just Haven't Met You Yet

I Might Have To Wait
I'll Never Give Up
I Guess It's Half Timing
And The Other Half's Luck
Wherever You Are
Whenever It's Right
You Come Out Of Nowhere And Into My Life

And I Know That We Can Be So Amazing
And Baby Your Love Is Gonna Change Me
And Now I Can See Every Possibility

And Somehow I Know That It Will All Turn Out
And You'll Make Me Work So We Can Work To Work It Out
And I Promise You Kid I'll Give So Much More Than I Get
I Just Haven't Met You Yet

They Say All's Fair
And In Love And War
But I Won't Need To Fight It
We'll Get It Right
And We'll Be United

And I Know That We Can Be So Amazing
And Being In Your Life Is Gonna Change Me
And Now I Can See Every Single Possibility

And Someday I Know It'll All Turn Out
And I'll Work To Work It Out
Promise You Kid I'll Give More Than I Get
Than I Get Than I Get Than I Get

Oh You Know It'll All Turn Out
And You'll Make Me Work So We Can Work To Work It Out
And I Promise You Kid To Give So Much More Than I Get
Yeah I Just Haven't Met You Yet

I Just Haven't Met You Yet
Oh Promise You Kid
To Give So Much More Than I Get

I Said Love Love Love Love Love Love Love .....
I Just Haven't Met You Yet
Love Love Love .....
I Just Haven't Met You Yet 
--------------------
Senyum lagi dan lagi. Insya-ALLAH, bila tiba waktunya kita akan bertemu dengan jodoh yang telah ditakdirkan kita.
Kepada teman-teman, senior/junior, kenalan-kenalan yang akan menjalani pernikahan, hanya doa ini mampu saya hadiahkan.

" Semoga Allah memberkati kamu dan memberikan kamu berkah atas kamu serta menyatukan kalian berdua dalam kebaikan".
  Wallahu'alam.

0 comments:

~A Qoute to Remember~

Katakanlah : " Kalau sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu pula . " ( Al-Kahfi:109)

.:Mind to Think:.