.:Hand to give:.

1.4.12

.: DIA Tahu Saya Mampu :.

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah, sudah masuk bulan baru hari ini..
Bulan April, bulan kelahiran saya 25 tahun lalu. 
Saya memulakan bulan ini dengan badan kurang sihat tapi hati tetap semangat..
Kenapa? 
Sebab saya tahu DIA tahu saya mampu hadapi ujian-NYA ini...

Perasaan sebaik tahu belum boleh jadi doktor?

Seorang kawan berkongsi rasa hati dengan saya:
" Ada, ang tak sedih ke?."

Saya tergelak dengan soalan tu?
Alahai, terbaik soalan tu...Terhenyak saya menjawabnya..

Mungkin sebab saya yang memanjang dok senyum, sok ketawa dan bergurau senda..
Dia fikir saya tak sedih barangkali
Aneh dan ajaiblah kalau saya tak sedih, tak rasa tertekan dan rasa rendah diri...
Pelik dan jelek benarlah emosi saya kalau tak rasakan itu...

Sampaikan rasanya nak undur masa...
Nak baiki semua kesilapan sebelum ujian yang buat..

Balik Malaysia, bawa buku..
Malangnya tak belajar banyak pun..
Kalaulah saya belajar sungguh-sungguh, mungkin.............

Masa exam MDE, rasanya jawapan 1st yang betul..
Tapi padam jawapan ganti jawapan lain,
Hujungnya gagal ujian sebab jawapan pertama tu yang betul...
Kalaulah saya ganti tak ganti jawapan tu, mungkin............

Masa exam OSCE, banyak step saya tak buat..
Padahal dah hafal dan tahu itu salah,
Kalaulah saya tak gelabah dan buat dengan baik, mungkin.........

Itu monolog sekian hari..
Kerap hadir di fikiran dan hati...
Kalau dan mungkin terus saya fikirkan, 
Itu maknanya saya tak redha dengan ketentuan ini...
Itu sama maksudnya saya tak yakin dengan janji TUHAN...
Itu sama definisinya saya tak sabar dengan sedikit ujian dan dugaannya...

Puas menangis, puas meratap sedih...
Saya harus bangkit...
Sampai bila nak berterusan dengan kesedihan?

Hati terdetik...
Saya kan hanya seorang hamba, 
Saya lemah tanpa bimbingan dan hidayah dari-NYA...
Seharunya tiap sesuatu yang saya lakukan,
Pengharapan dan hasil akhir saya serahkan pada-NYA
Hasil terbaik harus saya minta dan berdoa pada-NYA semata-mata...

Sungguh, DIA Lebih Tahu..
Dengan ujian ini, hati yang jauh jadi lebih dekat padanya...
Dia uji supaya hati yang lupa jadi ingat padanya...
Dia uji supaya hati yang rapuh jadi tegar dan kuat untuk masa mendatang...

Berusaha lebih banyak...
Lebih bersungguh-sungguh berbanding dahulu...

Dan di awal, di antara dan di akhir setiap usaha,
Pengharapan hanya pada-NYA...

" ALLAH tidak membebankan seseorang melainkan dengan sesuai dengan kesanggupannya."

Senyum dan terus senyum...
DIA Tahu Saya Mampu...

Ya ALLAH, aku lemah tanpa bimbingan dan hidayah-MU...

P/S:
1. Exam remedial semalam susah..Saya dah usaha, sekarang terus berdoa dan tawakal padanya...

2. Kata mak;
 " Jangan malu untuk menangis dan meratap pada-NYA kerana DIA jualah yang memberi rezeki."

3. Mak dah dapat menantu baru semalam sebab Nana dah jadi isteri orang..
" BarakALLAH buat Nana & Zizan..Moga bahagia hingga ke syurga."

3. Hari ni sambung study group dengan kawan2 DUGAAN.
" Terima kasih semua sebab buat hati yang sedih ceria semula...Moga kejayaan bersama dengan kita..Insya-ALLAH".

Wallahu'alam
Wassalam

0 comments:

~A Qoute to Remember~

Katakanlah : " Kalau sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu pula . " ( Al-Kahfi:109)

.:Mind to Think:.